الرجيم المثالي لإنقاص الوزن


 

بتسمعي عن أنواع كثيرة من الرجيم وبتحتاري تمشي على نظام معين من الأنظمة دي… نفسك وزنك يثبت عند حد معين ومش عارفة ازاي ؟؟ بتحتاري تجربي الطرق العلاجية ولاّ الحاجات الطبيعية في التخسيس ؟؟ عايزة تعرفي يعني إيه رجيم كيميائي ؟؟

 

علشان كل الأسئلة دي وغيرها كان لينا اللقاء ده مع د.”إعتدال أبو السعود” أستاذ الأمراض الجلدية والتجميل.

نشوف الحوار مع بعض

هناك مدارس كثيرة في الرجيم (رجيم كيميائي– رجيم عصائر– رجيم فاكهة) لكن ما الرجيم المثالي لأي بنت
كلمة رجيم هي (نظام غذائي) وأي رجيم يتعرض للفشل لو لم نغير نظام حياتنا…
والبنات أقل من 20 سنة تعمل رجيم ورياضة وتستبدل بوجبة العشاء فاكهة طبيعية وتشرب مياها كثيرة، والبنات فوق سن العشرين تمارس رياضة أكثر وتمتنع عن وجبة العشاء نهائيا وآخر موعد لتناول الطعام الساعة السادسة مساءً، وعلى فكرة في اليابان بيتبعوا نظام غذائي مثالي وهو وجبتين في اليوم 6 صباحا و6 مساءً.

ظاهرة السمنة منتشرة بشكل كبير بين الشباب ليه؟
ظاهرة السمنة سببها الأساسي هو تناول “الوجبات الجاهزة” وشرب “المياه الغازية” التي تحتوي على صودا وتسبب الضغط لأنها تحتوي على أملاح، وتناول “العيش الفينو” وعدم مضغ الأكل بشكل جيد.

هل المشي له تأثير على نقص الوزن؟
المشي في الصباح الباكر الساعة 7 صباحا أو الساعة 5 مساءً، لكن المشي في الليل خطأ, ومدة المشي لا تقل عن 40 دقيقة ولا تزيد على ساعة.

ازاي أمارس الرياضة التي تساعد على إنقاص وزني؟
لا يجب ممارسة الرياضة في أماكن الجيم لأن الانقطاع عنها يزيد الوزن بطريقة عكسية والحل أن:
1 – أمشي كثيرا ويجب أن يكون المشي بطريقة (العسكري) علشان نقوي ونفرد العضلات.
2 – آخذ نفسا عميقا وأكتمه لثانية واحدة وأخرجه مرة أخرى على مراحل، وبالتدريج وبهذا يصل الأكسجين للمخ وأفتح الرئة وهو نظام رياضي مثل اليوجا.

هل الرجيم فوق سن 30 بيكون صعب؟
ليس صعبا لو اتبعت الآتي:
1. في الصباح يجب تناول إفطار كويس وأكل وجبة غذاء كويسة.
2. تناول الطعام باعتدال وتناول وجبتي أرز في الأسبوع.
3. الامتناع عن العيش الفينو وتناول العيش البلدي.
4. تناول العيش السن الناشف في الصباح.
5. تناول العيش السن الطري في الليل.
6. الامتناع عن تناول الطعام بعد الساعة السابعة مساء.

وإذا شعرت بالجوع في الليل أعمل إيه؟
أتناول خيار – خس – جزر – فلفل رومي وليمون وكمون وأشرب مياه وأمارس رياضة وأفرد عضلات صدري.

 

 

معظم البنات بيعانوا من إنهم عندهم بطن.. إيه الحل؟
المشكلة دي لها حلول كتيرة:
1 – شفط الدهون بالليزر وهو عبارة عن تكسير الدهون في هذه المنطقة وسحبها من الجسم عن طريق البول.
2 – الحقن تحت الجلد عن طريق (ميزوثيرابي) وهو حقن يقوم بتدمير الدهون في هذه المنطقة ويكون حلا مؤقتا.
3 – القيام بعمليات شفط الدهون وشد الجلد جراحياً.

وازاي أقضي على ظهور البطن بطرق طبيعية؟
أشد عضلات بطني، وأمارس رياضة البطن وهي عن طريق كتم النفس وطلوعه بالتدريج بجانب ركوب العجلة الثابتة.

 

الإبر الصينية هل تساعد على إنقاص الوزن بسرعة؟
الإبر الصينية مؤقتة وليس بها خطورة لكن بتعوّد الجسم على عدم الأكل لكن لو قمت بإزالة الإبر فستتعرض للجوع أكثر علشان كده لا بد أن أعوّد نفسي بإرادتي.

وما رأيك في الرجيم الكيميائي؟
ألجأ إليه في حالة إنقاص الوزن بسرعة لكن لازم البنت تعرف إنها هترجع تاني في الوزن والرجيم الكيميائي يمارس في حالة الإقبال على حفلات الخطوبة والفرح.

وما نظام الرجيم الكيميائي؟
• ثلاثة أيام خضار طازج مع سوتيه مع سلطة خضراء بدون طماطم.
• ثلاثة أيام زبادي طبيعي.
• ثلاثة أيام فاكهة من نوع واحد.
وفي الرجيم ده بننزل من 3 إلى 5 كيلو.

ازاي أثبت الرجيم بأشياء طبيعية؟
شرب كوب قرفة في الصباح فهي تعمل على حرق الدهون + ملعقة عسل وتناول بقدونس بكثرة وهو عبارة عن مادة لإزالة الدهون ويساعد على القضاء على النقرس، وكذلك تناول القهوة والنسكافيه بدون لبن.

ازاي أقضي على النحافة؟
في البداية أقوم بتحليل الغدة الدرقية, وبعدها أتناول طعاما كثيرا وأنام كثيرا وأتبع نظاما غذائيا متكاملا عكس الرجيم في كل شيء.

فيه بنات بتعاني من السمنة من تحت وصدرها صغير تعمل إيه؟
تحاول تعمل رياضة ولا تتناول وجبة العشاء وعلى فكرة فيه حاجات طبيعية بتزوّد حجم الصدر إلى حد ما زي (رءوس الفجل وورق الفجل) فهو منشط للغدة اللبنية وزيت مشيمة الطفل فهو يساعد على شد الصدر و(أقوم بتركيبه بنفسي) ثم يدهن ويدلك على منطقة الصدر.

واللي صدرها كبير تعمل إيه؟
تعمل رياضة وشد عضلات أو تلجأ إلى (الميزوثيرابي) لتصغير حجم الثدي وليس (السيلكون).

بعض الناس يعانون من الاكتئاب ويقومون باللجوء إلى الأكل الكثير.. فما العمل؟
عندما أشعر بالاكتئاب أتناول آيس كريم طبيعيا أو ألجأ إلى الصلاة.

وفي النهاية عايزين نعرف من د.”إعتدال أبو السعود” وجبة غذائية للحصول على رجيم مثالي؟

الإفطار يبدأ من الساعة السابعة صباحاً
1 كوب قرفة مغلي + 1/2 ملعقة عسل.
أو كوب مرمرية أو زعتر أخضر + 1/2 ملعقة عسل + تفاحة خضراء.

الساعة العاشرة:
تناول بيضة مسلوقة.

الساعة الواحدة:
تناول عصير برتقال + جزر.

الساعة الرابعة:
سلطة خضراء بدون طماطم + سمك مشوي أو تونة بدون زيت أو لحوم أو فراخ مشوية بدون جلد + خضار سوتيه (بسلة – كوسة – فاصوليا).

الساعة السابعة:
2 توست طري + 2 زبادي بدون وش أو 2 توست طري وبيضة مسلوقة أو 120جرام جبنه قريش أو خيار + 2 توست طري.

ولو شعرت بالجوع بعد الساعة السابعة؟
أتناول يوسف أفندي أو خيار أو كنتالوب.
وهذا الرجيم يساعد على إنقاص الوزن 6 كيلو قابلة للزيادة وذلك بجانب الحفاظ على الجسم وممارسة الرياضة.

وبسرعة بسرعة خلص اللقاء مع الدكتورة “إعتدال أبو السعود”، بس في النهاية د.”إعتدال” وعدتنا بإنها هتخصص لنا لقاء تاني علشان تتكلم عن……
عايزة تعرفي عن إيه؟؟
يبقى انتظرينا قريبا جدا في لقاء آخر…

About these ads

41 responses to this post.

  1. Posted by لوجى on 2009/05/14 at 11:29 ص

    جميل جداااا

  2. Posted by shamss on 2009/05/14 at 1:52 م

    جميل

  3. Posted by فاطيما on 2010/01/03 at 9:04 ص

    ادعوللي افقد وزن

  4. Posted by سعيد on 2010/01/06 at 12:33 ص

  5. Posted by اللمبي on 2010/01/07 at 12:54 ص

    مشكورر

  6. مشكورين بس هذا الرجيم ينقص 6 كيلو في الشهر

  7. Posted by اشجان on 2010/03/18 at 6:54 م

    منيتي اخس بسرعة ياريت ينفع الرججيم هدا

  8. Posted by ياقوت on 2010/03/30 at 11:42 م

    نفسي اخس

  9. ياجماعه علي فكرة اهم حاجه للرجيم هي انك يكزن عندك اراده بس وانا كنت وزني عالي قوووي بجد خسيت كتير علشان انا عايزه اخس هي الاراده بسسسس

  10. Posted by عاشقه عماد متعب on 2010/04/04 at 1:49 ص

    كلامك تمامخ تي رنا المصري الإراده و بس

  11. Posted by سارة* on 2010/05/12 at 11:09 ص

    اول حد يقول كلام معقولعن الرجيم

  12. Posted by سارة* on 2010/05/12 at 11:12 ص

    انا تا بعت عن د\غير معروف وخست الحمد للة 20 ك

  13. Posted by LIFE on 2010/06/22 at 3:44 م

    7 نصائح لبرنامج غذائى ناجح

    – معرفة الوزن المناسب للشخص باستخدام الجداول القياسية أو بمساعدة مختص.
    2- تطبيق برنامج غذائى متوازن مناسب لحاجة الشخص حسب العمر والجنس والعمل.
    3- مزاولة التمارين الرياضية مثل المشى أو السباحة 3 مرات فى الأسبوع على الأقل، ولمدة تتراوح بين نصف ساعة إلى الساعة.
    4- الإكثار من تناول الأطعمة الغنية بالألياف الغذائية كالخضروات والفواكه والقمح والحبوب الكاملة، فهذه الأغذية بالإضافة إلى أنها قليلة السعرات تحتاج إلى مدة أطول للهضم وتعطى إحساسا بالشبع.
    5- تناول ثلاث وجبات صغيرة أو أكثر فى اليوم بدلا من تناول وجبتين أو وجبة واحدة كبيرة.
    6- الإقلال من تناول الأغذية الدهنية ومن استخدام الدهون بأنواعها المختلفة فى الطهى، ولتقليل الدهون فى الطعام يمكن سلق أو شى اللحوم بدلا من تحميرها فى السمن أو الزيت، كما يجب إزالة جلد الدجاج لاحتوائه على نسبة عالية من الدهون والكولسترول، وعند تحضير اللحوم يجب إزالة كل الشحوم المرئية، كما أن المكسرات والبذور غنية بالدهون، لذا يجب مراعاة ذلك عند تناولها .
    7- الإقلال من تناول الأغذية التى تحتوى على سكريات مضافة كالحلوى والشيكولاتة والفواكه المعلبة والمربى والمشروبات الغازية وغيرها.

  14. Posted by LIFE on 2010/06/29 at 11:45 ص

    تسأل قارئة: ابنى يبلغ من العمر4 سنوات ويعانى من سمنة ولا أستطيع تنظيم طعامه بالإضافة إلى أنه قليل الحركة ويجلس كثيرا أمام التلفزيون ولذلك لا أستطيع تنظيم غذائه.. فماذا أفعل؟

    ويجيب على هذا التساؤل الدكتور طلعت سالم استشارى طب الأطفال وحديثى الولادة وعضو الجمعية المصرية لصحة الطفل قائلا: لابد من التاكد أولا إذا كان يعانى من سمنة أم لا؟ وذلك بمقارنة وزن الطفل مع طوله.

    وقد تكون السمنة التى يعانى منها سمنة وراثية أو سمنة عادية وبعد التأكد من أن الطفل يعانى من سمنة فننصح الأم بتنظيم غذاء الطفل والإقلال من النشويات مثل الأرز والمكرونة والشيكولاتة والدهون والمشروبات الغازية الحلويات التى تعمل على زيادة الوزن.

    فمن الممكن أن يتناول فى وجبة الإفطار والعشاء 3 ملاعق فول بالليمون مع بيضة وكوب عصير.
    وفى وجبة الغذاء يتناول 3 ملاعق أرز أو مكرونة مع قطعة لحمة أو سمكة مشوية بالإضافة إلى تناول ثمرة أو ثمرتين فاكهة فى وسط اليوم.

  15. Posted by LIFE on 2010/07/08 at 11:47 م

    هل الرياضة وحدها تكفى لإنقاص الوزن؟
    أعانى من السمنة وأقوم بعمل تمرينات فى النادى لإنقاص الوزن منذ فترة، ولكن بدون فائدة، ونصحنى البعض باللجوء إلى جلسات الكهرباء فهل هذا يفيد حالتى؟

    يجيب الدكتور أسامة حفنى استشارى العلاج الطبيعى وعلاج السمنة قائلا: إن هناك خطأ شائعاً بأن الرياضة وحدها قد تقوم بإنقاص الوزن، وهذا على عكس الحقيقة، حيث الرياضة وحدها لا تحل المشكلة وأيضا لا تحل مشكلة السمنة الموضعية، ولا تشد الترهلات، خاصة إذا لم تمارس بتوجيه طبى وتحت إشراف مدرب متخصص، فإنها قد تأتى بمشاكل أكثر تعقيداً، وإن كانت الرياضة ضرورية جدا ولها دور بالغ فى تحسين أداء الجسم ووظائفه الحيوية، وبالنسبة للأجهزة الكهربية فمنها أنواع متخصصة فى إزالة الدهون الموضعية وأخرى غير متخصصة فى ذلك، والأجهزة الجيدة المتخصصة يمكن انتظار نتيجة منها تتراوح ما بين واحد إلى اثنين سنتيمتر كل جلسة فى المناطق الكبيرة، ولكن لا ننتظر انخفاضا ملحوظا فى الوزن بمفردها بدون إتباع نظام غذائى جيد.

  16. هل شرب الماء اثناء تناول الطعام يجعل البطن اكثر بروزا ام لا ؟؟؟

  17. Posted by دانة الدنيا on 2010/10/02 at 1:03 ص

    ابغى وصفات جديدة للرجيم الصحي والمثالي

  18. Posted by أحمد on 2010/11/01 at 11:47 م

    أمارس الرياضة يوميا ساعة أو ساعة ونصف ولكن اعاني من الكرش فهل من عمل للقضاء على الكرش و ما هو الريجيم الصحيح

  19. Posted by هدير احمد on 2010/12/07 at 12:02 ص

    مشكور يادكتور

  20. انا مشكلة منطقة الرداف و المشى في مشكلة في الركبة الانه عمل عملية الربط الصلبية

  21. Posted by سيلينا on 2011/02/22 at 5:08 م

    شكرااااا كثيرا بس عندي كم سؤال …أنا بعمل رياضه بس لمده 30 دقيقه او 35 هل ينفع والا لا؟؟ وبعد سؤال هل تزيد التونه الوزن؟ عشان أنا احب التونه كثييير! وأممممم بس وجزاك/كي الله خير؛) 

  22. ميييييييييييييييرسى جدا جدا ليكى

    و منتظرين المزيد

    ان شاء الله

  23. انا و زنى 55 كيلو و عنى14 سنه و عاوزة اخس

  24. Posted by علا on 2011/05/07 at 5:58 م

    أنا لست سمينة قوى ولكننى سمينة من تحت شوية ومشكلتى لم أعمل رجيم أول حاجة
    بتخس فيا وشى

  25. كلام جميل شكرااااااااااااا

  26. الكلام اللى قلته الدكتوره اعتدال ابو السعود جميل جدا وانا ان شاء الله هامشى على النظام بتاعها انا وأخى

  27. Posted by مها حسن on 2011/07/21 at 11:46 م

    هجرب وربنا يسهل

  28. Posted by mai on 2011/07/24 at 5:18 م

    اية الهبل والعبط دى انتو مجانين واللهى مين الحمار الى كتب الكلام دى

  29. ميرسي جدا هحاول بس انا مش سمينة قوي انا رفيعة شوية و طخينة شوية و كمان انا عندي 11 سنة بس و هحاول و ميرسي علي مجهودكم

  30. Posted by may on 2011/09/08 at 7:09 م

    i realy will tray it thank u very much

  31. Posted by ساره مصطفى on 2011/09/21 at 2:09 م

    رائع وسوف اتابع هذا الرجيم بس ياريت تردو ع بعض الاسئله

  32. Posted by walaa on 2011/10/08 at 7:13 م

    الكلام جميل جدا وانا استفدت منه بس انا مش بقتنع بلي ياخد برجيم من النت لان المفروض اللي عايز يخس بيروح لدكتور عشان يحلل دم ويعرف نوع جسمه والرجيم اللي يمشي عليه ويتابع مع حد متخصص

  33. انا بعانى من كبر حجم الثدى ونفسى يخس علشان جوزى كمان بيضايق من كبر حجمة

  34. ميرسى

  35. بس يا جماعة انا جربت انظمة كتير وكمان ساعات بتخنق ومبكملش اعمل اية والرقص بيخسس ولا وازاى اخسس جنابى

  36. وميرسى
    (74)

  37. مشكورين على هذا الموضوع انا تقريبا وزنى 85 وطولى 162 ومنطقه الكرش والثدى والارداف كبيرة جدا ولكن ساقى رفيعه وسنى قربت على 21 ممكن اجابه

  38. أرجوكي ساعديني انا عندي كرش وبدي اتخلص منو وزني صار تقريبا 80 كيلو انا رح اتبع الرجيم المكتوب ولكن عندي إستفسار لو غليت القرفة والمرمية بالليل وثاني يوم قمت بتسخينهم فقط عادي ولا ممكن يأثر على الصحة

    وكم من الوقت للمشي والرياضة

  39. الكلام ده اهبل

  40. هل الكنتالوب بيسمن

  41. انتي بترضعي

أضف تعليق

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. تسجيل خروج   / تغيير )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

تابع

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 36 other followers

%d مدونون معجبون بهذه: